poniedziałek, 14 kwietnia 2014

FGM - okaleczenie kobiecych genitaliów



Tanzania. Fascynacja krajem i jego mieszkańcami nie może przesłaniać problemów. Na pewno kuleje edukacja dziewcząt, wciąż wiele dziewczynek i dziewcząt poddawanych jest zabiegowi obrzezania. Szczególnie duży odsetek tego typu uszkodzeń ciała występuje u podnóża  Kilimanjaro. Trzy tamtejsze regiony administracyjne - chlubią się szczególnie dużym odsetkiem okaleczonych kobiet. Przoduje Manyara z ponad 70,8%, W Arusha odsetek okaleczonych kobiet wynosi 58,6%, na terenie Kilimanjaro wielkość ta nieco przewyższa średnią krajową i wynosi (tylko!) 21,7%. W  prasie co jakiś czas można spotkać tego typu informacje, jak ta poniżej:
AFRICA 
17 December 2013 Last updated at 19:11 GMT 
BBC news Africa
Tanzania police raid FGM ceremony in Same district
The UN says female     genital mutilation is in decline in Africa
Police in northern Tanzania have broken up an illegal ceremony where girls were subjected to female genital mutilation (FGM), an official has told the BBC.
Police rounded up 38 people, including seven cutters, 21 girls and parents.


Policja chyba nie przejawia zbyt mocnej inicjatywy w tym zakresie. Najczęściej do zatrzymań dochodzi po donosie sąsiadów. Według danych tanzańskich służb medycznych, a także UNICEF oraz WHO na terenie kraju występują cztery, różne formy  okaleczeń. 


Pierwszy typ polega na wycięciu łechtaczki, niekiedy również  części warg sromowych - nazywa się to obrzezaniem sunnickim (co nie znaczy, że nie spotyka się w ten sposób okaleczonych kobiet wśród ludów wyznających chrześcijaństwo), 


drugi podobnie jak poprzedni obejmuje odjęcie łechtaczki i obu par warg sromowych. To najbardziej rozpowszechniony na terenie Tanzanii rodzaj okaleczenia. 


Trzeci rodzaj oprócz wycięcia, jak w poprzednich przypadkach, obejmuje zaszycie. Pozostawia się jedynie niewielki otwór umożliwiający oddawanie moczu oraz wypływ krwi menstruacyjnej. Wejście do waginy jest rozpruwane by umożliwić deflorację po zaślubinach i sprawowanie małżeńskich obowiązków oraz jeszcze raz, bezpośrednio przed porodem. Ten rodzaj okaleczenia, najbardziej ingerujący w anatomię nazywa się obrzezaniem faraonów. Niektórzy twierdzą, że dopiero to ten rodzaj okaleczenia powoduje, że kobieta wygląda "tam" atrakcyjnie. 


Nawet gdzieś przeczytałem wypowiedź, że my czarni lubimy gdy nasze kobiety wyglądają z przodu podobnie jak z tyłu. Na szczęście w Tanzanii ten rodzaj okaleczenia stanowi jedynie 2% wszystkich przypadków. Za czwartą formę okaleczenia kobiet przyjmuje się wszelką, inną ingerencję w żeńskie genitalia - może to być tatuaż, skaryfikacja , kolczykowanie i inne zabiegi. Dane statystyczne nie mówią z jakim rodzajem okaleczenia się spotykamy. Na danym terenie i wśród jednej grupy etnicznej mogą występować jednocześnie wszystkie cztery formy okaleczenia. Pewnie dlatego, że jest coraz trudniej o kobiety specjalizujące się w tym procederze. Te, które pozostały na tym rynku pracy pewnie tną, jak im się uda. Czasem jest to tylko łechtaczka czasami coś więcej. Jak się ma wprawę i mocne nerwy ze zszywaniem można sobie poradzić. 


Duży odsetek obrzezanych kobiet w cieniu najwyższego szczytu Afryki, tłumaczony jest dominującym tutaj plemieniem Maasai. To jest bardzo tradycyjna społeczność niechętnie zmieniająca swoje zwyczaje. Już Bronisław Malinowski zauważa, że „Masaj, konserwatywny w zakresie kultury materialnej, trzyma się również dawnych plemiennych sposobów życia”. Nie lepiej wygląda sytuacja we wsiach zamieszkałych przez sąsiadów Maasai - rolników Chagga. Rozwiązaniem bolesnego problemu zdaje się być edukacja, głównie dziewcząt, oraz akcje uświadamiające prowadzone przez lokalne autorytety. W sąsiedniej Kenii w takie działania angażuje się First Lady - Margaret Kenyatta. Promuje ona alternatywny ryt umożliwiający wejście dziewczynom w dorosłość:
Maasai Elders Unite To End Female Circumcision
Magadi, Kenya, 22 May 2014 | Ten Maasai cultural elders from Entasopia Sub-Location have vowed to end female circumcision at a ceremony organized by Amref Health Africa in Kenya yesterday. The denunciation ceremony paved way for more than 250 girls to undergo an alternative rite of passage, graduating to womanhood.
H E Margaret Kenyatta, the First Lady of the Republic of Kenya at Amref Health Africa in Kenya Alternative Rite of Passage Project in Kajiado)


W literaturze antropologicznej i etnograficznej stosowane jest określenie obrzezanie, względnie obrzezanie rytualne. Odnosi się ono zarówno do zabiegu jakiemu są poddawane kobiety, jak i mężczyźni. Jednak w materiałach UNESCO oraz Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zabieg stosowany wobec kobiet określa się jako okaleczenie Female Genital Mutilation – FGM.


To hasło a jednocześnie problem popularyzuje Waris Dirie - KWIAT PUSTYNI, CÓRKA NOMADÓW i jakby nie było gwiazda popkultury w napisanej przy udziale Corinny Milborn książce "Przełamać tabu". Autorki piszą o wielkiej krzywdzie, która dzieje się (... ) kobietom: o okaleczaniu żeńskich genitaliów, FGM (Female Genital Mutilation), MSF (Mutilations Sexuelles Feminines, o obrzezaniu kobiet, co Arabowie nazywają khafd...  Wydawało by się, że to dzieje się gdzieś daleko w Afryce, czy Azji. Z ludów indoeuropejskich okaleczenie kobiet na dużą skalę praktykują Kurdowie. Ale przecież oni nie są Europejczykami. Na naszym kontynencie jednak mieszkają imigranci. Nie ma dokładnych danych ile kobiet w Europie dotknęło FGM. Liczba okaleczonych może wynosić kilkaset tysięcy lub nawet milion. Część zabiegów została przeprowadzona tutaj. Czyli w jakiś sposób dotyczy to również nas.


Okaleczenie żeńskich genitaliów FGM - takie nazewnictwo wyklucza wszelkie konotacje kulturowe i posiada jednoznacznie negatywny wydźwięk. Materiały statystyczne rządu tanzańskiego nadal używają terminu obrzezanie w wypadku kobiet. W niektórych tekstach zabieg wykonywany na chłopcach nazywany jest cięciem „cutting”. Czyli też niknie wydźwięk kulturowy. Tym bardziej, że męskie obrzezanie jako zabieg higieniczny jest mocno promowane i zalecane jako środek zapobiegający rozprzestrzenianiu się epidemii AIDS. Od roku 1989 kraj uznał okaleczenia kobiet za przestępstwo i proceder ten jako nielegalny jest ścigany z urzędu. Inna sprawa jak do tego podchodzi się lokalnie. 


Okaleczenie kobiet jest praktykowane niezależnie od wyznawanej religii. Na świecie przyjęło się uznawać, że to raczej domena ludów wyznających Islam. W świętej księdze Islamu - Koranie nie ma wzmianki o obrzezaniu kobiet. Nic także nie wiadomo by któraś z córek Proroka była w ten sposób okaleczona. Oprócz Koranu Muzułmanie biorą pod uwagę także sunnę będącą czymś w rodzaju zbioru komentarzy. Z tej niezliczonej ilości pism zwanych hadisami jedynie trzy poruszają tematykę obrzezania kobiet. Jednak nie przez wszystkich wiernych uważane są one za wiarygodne. W Tanzanii rządowe dane pokazują, że wśród muzułmanek okaleczonych jest 11% kobiet, wśród rzymskich katoliczek odsetek ten wzrasta do 14%, a wśród protestantek osiąga wartość 20%. Warto się zastanowić, gdy się chce rzucić w kogoś kamieniem. Przemoc nie ma religii - FGM nie ma religii!


Tanzania znajduje się na niechlubnej liście „top ten” najbardziej zagrożonych przez AIDS państw świata. Akurat wokół masywu Kilimanjaro położone są trzy regiony, w których jest szczególnie duży odsetek obrzezanych kobiet, jednocześnie regiony te mają najmniejszą w całym kraju liczbę mieszkańców z pozytywnym odczynem HIV. Odsetek okaleczonych kobiet podałem na początku postu. Teraz do tych wielkości dopiszę odsetek ludności z pozytywnym odczynem HIV. Manyara - aż 70,8% okaleczonych kobiet i tylko 1,5% ludności HIV+, Arusha - odpowiednio 58,6% oraz 1,6% i na końcu Kilimanjaro - 21,7% i 1,9%. Średni odsetek ludności HIV+ dla kraju wynosi 5,1%. Popularny tygodni Arusha Times tłumaczy niską liczbę ludności z pozytywnym odczynem HIV w tych regionach szczególnie dużą liczbą obrzezanych mężczyzn, sięgającą blisko 100% męskiej populacji


wwww. arushatimes.co.tz issn 0856 - 9135
Issue No. 0689: Nov. 5 - 11, 2011
Front page 1
Male cut ‘saves’ Arusha from HIV infections 
By Staff Reporter 
Areas with high rates of male circumcision have been found to have very low prevalence of HIV-Aids infections according to medical experts. 
Manyara, Arusha and Kilimanjaro regions at the moment have the least rates of HIV-Aids in the country and according to medical experts these are also the areas with highest percentage of male circumcision. 
Arusha Region has high rate of male circumcision now attributed to low prevalance of HIV infections. Maasai and other indigenous people of Arusha are cirumsized as compulsory rite of passage.
Dr Mary Rose Kahwa revealed that Manyara region which at 1.5 percent has the lowest HIV prevalence in Tanzania is also boasting the highest figure of male circumcision at 97.3 percent. Arusha which has second lowest rates of HIV infections in the country, at 1.6 percent, is also among the regions with highest percentage of male circumcision at 96.2 percent. Kilimanjaro ranks higher than Arusha, when it comes to the rate of male circumcision which stands at 97 percent. However the region is slightly behind in the HIV-Aids prevalence cases at 1.9 percent though the latter remains the third lowest in the country. 


Niezorientowany czytelnik może pomyśleć, że skoro to tak ładnie działa w wypadku mężczyzn, to może również obrzezanie kobiet nie jest takim złem i może jego stosowanie też wpływa na ograniczenie tej strasznej epidemii. Jednak tej tezie zaprzecza analiza danych biorąca pod uwagę trzy parametry – odsetek okaleczonych kobiet, odsetek mężczyzn poddanych obrzezaniu i w końcu procent ludności HIV pozytywnej. Ciekawie wyglądają dane pochodzące z Zanzibaru; Unguja - 99% obrzezanych mężczyzn, 1% okaleczonych kobiet i pojedyncze przypadki osób HIV-pozytywnych. Ten 1% nie obrzezanych mężczyzn - to przyjezdni nie-Muzułmanie, z kolei 1% okaleczonych kobiet pochodzi z wiosek zamieszkałych przez przybyłych z kontynentu przedstawicieli plemion Maasai oraz Nyamwezi. Na sąsiedniej Pembie jest już po staremu - 100% obrzezanych mężczyzn, nie ma przypadków okaleczonych kobiet, nie ma osób HIV-pozytywnych.


Wydaje się, że wzrost zachorowań na AIDS należy tłumaczyć odejściem od tradycyjnego stylu życia i przyzwoleniem na rozluźnienie norm obyczajowych, szczególnie w miastach oraz rejonach przygranicznych narażonych na migracje. W końcu zachorowalność na AIDS jest większa w miastach, niż na terenach wiejskich. Niestety, w niektórych regionach okaleczenia kobiet też są tłumaczone tradycją.  Budujące jest to, że ten niecny proceder jednak zanika. Jeżeli porównamy odsetek okaleczonych kobiet w przedziale wiekowym 45-49 lat, gdzie osiąga on wielkość 23% z danymi dotyczącymi kobiet w wieku 15-19 lat, gdzie udział ten wynosi 9%, można mieć nadzieję. No i najważniejsza rzecz - edukacja! Wśród okaleczonych kobiet 20,3% nie posiada żadnego wykształcenia. Takich, które ukończyły poziom secondary jest jedynie 3,1%. Gdyby nie słońce i kolorowe szaty kobiet można by pomyśleć, że to conradowskie jądro ciemności.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz